Hallo hier Harrie,

Geboren te Leeuwarden op 5 april 1959. Na de HTS-elektrotechniek heb ik 5 jaar in Eindhoven gewerkt bij de lampenfabrikant. Daarna ben ik weer verhuisd naar Friesland. In Rottevalle (5 km ten noorden van Drachten) heb ik toen een huis gekocht en daar woon ik nu nog. Ik ben in 1993 begonnen met paragliding aan de lier. In die zelfde tijd ben ik ook gestart met bergvliegen. Momenteel ben ik trotste eigenaar van een 3L/3B en paramoteur en tandem brevet en vlieg met veel plezier.

Ik heb een technische achtergrond, maar ik bouw mijn eigen vliegtuigen niet. Ik ben van beroep electrotechnisch ingenieur en ontwikkel elektronica en daarvoor de embedded software bij een bedrijf in Drachten. Ik vlieg omdat ik me dan vrij voel. Gaan en staan (of beter:vliegen) waar ik zelf wil. Vooruit, achteruit, naar links en naar rechts kunnen de meesten van ons, maar omhoog en omlaag: dan wordt het leven pas leuk! Daarom doe ik ook nog aan sportduiken. Daar kan ik mij ook in 3 dimensies verplaatsen. Maar mijn grootste wens is en blijft: achter mijn huis opstijgen en landen (maar in het weilandje verderop is ook goed).

In het voorjaar van 2000 heb ik mijn eigen paramoteur gekocht.
Toen werd het nog leuker!
Niet meer afhankelijk van de lierman die voor zijn baas moet werken.
Niet meer honderden kilometers rijden voor een vluchtje van 10 minuten zonder thermiek.
Niet meer wachten op al die andere piloten die al voor jouw op de lierkabel stonden te wachten.
Niet meer wachten op die kabelbreuk.
Gewoon scherm uitleggen, motor starten en vliegen.

Lekker op een middag na je werk even een rondje vliegen.
Of op een mooie zaterdag even naar Nicolae vliegen (ca 25 km) etc. etc.

Lang hing er een donkere schaduw boven ons. Bijna 10 jaar hebben wij gewacht op erkenning. In bijna alle europese landen was al iets geregeld voor de paramoteur piloten, maar in Nederland is zelfs een parapent geen erkend vliegtuig. Volgens KNVvL lag die traagheid niet aan hun, maar aan de ambtelijke molen van de RLD. Gelukkig hoefden we niet nóg 10 jaar te wachten. Dankzij de inzet van de taakgroep snorvliegen van de KNVvL (hulde aan Martijn van Voorst), is er nu een regeling uit de klei getrokken. Ik wilde me altijd wel aan regels houden, maar dan moesten ze er wel zijn. Sinds maart 2004 kunnen we nu legaal vliegen als ULV (tegenwoordig: MLA=micro light aircraft)

Stuur een mailtje als je eens bij ons wilt kijken...

Groeten van Harrie , Tandempiloot PH9Y4

INFO@PARAGLIDINGTEAM.NL

(beheerder van deze website).